Apakah Ayurveda?

Apakah Ayurveda?

Tidak semua sistem perubatan adalah berdasarkan kepada keperluan untuk membetulkan penyakit yang sudah ada. Terdapat banyak sistem perubatan yang mempunyai seluruh pendekatan yang lebih falsafah kepada pencegahan penyakit di tempat pertama, dan salah satu yang paling kuno dari semua itu adalah Ayurveda. Ini adalah satu perkataan yang berasal sebahagian besarnya daripada budaya India, dan memberi tumpuan terutamanya kepada prinsip-prinsip yang membolehkan badan berfungsi. Walaupun kerumitan jelas, Ayurveda mengajar bahawa terdapat tujuh jenis utama perkara yang membentuk tubuh manusia, dan bahawa melalui keseimbangan lima prinsip yang berbeza dari kehidupan yang baik, lelaki dan wanita boleh menggalakkan kehidupan yang panjang untuk diri mereka sendiri yang bebas daripada gangguan dan penyakit.

Lima prinsip hidup yang baik dikenali sebagai doshas, ​​dan masing-masing memberi tumpuan kepada aspek yang berbeza di dunia semula jadi yang menggalakkan dan mendorong beberapa bahagian penting dalam badan untuk menjalankan tugasnya dengan penuh keupayaannya. Setiap metrik ini bergabung untuk membentuk variasi di negeri-negeri yang lebih tinggi daripada makhluk, seperti personaliti, dan sifat dari fikiran yang sedar. Dari itu maka, bahawa banyak yang boleh ditentukan tentang cara doshas seseorang datang bersama-sama dari pelupusan unik mereka sebagai seorang manusia. Faedah negatif dalam sikap seseorang boleh menjadi akibat langsung dari ketidakseimbangan dalam elemen-elemen utama kimia badan asas seseorang, dan masa yang agak lama di negeri ini, menurut tradisi, boleh membawa kepada penyakit dan memendekkan hayat potensi seseorang span.

Dengan cara Ayurveda perubatan, baki halus kehidupan seseorang yang menjadi terganggu boleh diperbetulkan melalui permohonan yang betul rawatan terapeutik, banyak yang menyerupai apa yang Barat mungkin mengalami melalui petang di sebuah spa hari. Semua dari urut otot untuk rawatan kulit yang diselitkan dengan minyak semula jadi dan losyen, dan semua itu bertujuan untuk menggalakkan perasaan yang lebih tinggi keamanan, dan sambungan yang lebih jelas dengan badan sendiri.

Ayurveda telah dipercayai sebagai asas kehidupan harian selama berabad-abad oleh keluarga yang tinggal di benua kecil India, tetapi ia bukan tanpa bahagian yang wajar daripada keraguan. Kerana kenyataan bahawa prinsip-prinsip di sebalik ia adalah berdasarkan kepada falsafah menggalakkan badan yang kuat untuk mengelakkan penyakit, dan bukan merawat sesuatu yang sudah ada, ia menjadi sukar untuk membuktikan tahap keberkesanan dari banyak rawatan yang berkaitan amalan itu. Mereka yang berminat untuk mengikuti jalan ini tradisi purba tidak akan sama sekali akan kecewa jika mereka menganggap ia sebagai satu garis panduan untuk membantu dengan membuat pilihan gaya hidup yang sesuai, terutamanya mengenai diet yang baik dan mendapat tidur yang cukup dan senaman. Sehubungan itu, cara Ayurveda yang berfikir boleh melakukan keajaiban untuk keadaan minda, yang boleh membantu memberi kuasa kepada seseorang untuk mengambil semua yang mencabar dalam kehidupan.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar